Posty

Afirmacja światła à la Tomasz Grzyb w ostrowieckiej Galerii Fotografii

Obraz
„ Światło w przestrzeni cienia” to tytuł wystawy fotografii Tomasza Grzyba, którą otwarto w piątek, 17 listopada 2023 roku, w Galerii Fotografii Miejskiego Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim. Na wystawie fotografii Tomasza Grzyba. Fot. Krzysztof Krzak To jedna z pierwszych ekspozycji indywidualnych w dorobku twórczym radomianina Tomasza Grzyba , artysty – fotografika należącego do Związku Polskich Artystów Fotografików. W przestrzeni wystawienniczej zaistniała ona trzynaście lat temu. Pozostałe to: „Pod kątem” (2008), „Światło gór” (2009), „Dźwięki emocji” (2012), „Świadectwo” (2013), „Strefa ciszy” (2014), „Dotyk czasoprzestrzeni” i „Definicja przestrzeni” (2018) i „Dysocjacje czy natura światła?” (2022). Jego prace przyniosły mu wiele wyróżnień i nagród w konkursach krajowych i zagranicznych (m.in. w Danii, Macedonii, Serbii, Bośni i Hercegowinie, Francji, USA, Rosji, Turcji i w Indiach). Fragment wystawy prac Tomasza Grzyba. Fot. Krzysztof Krzak „Tomasz Grzyb to

Jerzy Wójtowicz i jego obrazy w ODS "Malwa" w Ostrowcu Świętokrzyskim

Obraz
Osiedlowy Dom Społeczny „Malwa” w Ostrowcu Świętokrzyskim zaprosił w piątek, 17 listopada 2023 roku na wystawę malarstwa Jerzego Wójtowicza, artysty pochodzącego z Wólki Bodzechowskiej, niewielkiej wioski w powiecie ostrowieckim. Fragment wystawy obrazów Jerzego Wójtowicza. Fot. Krzysztof Krzak Tego wieczoru foyer sali teatralnej „Malwy” wypełniło się miłośnikami sztuki malarskiej, a przede wszystkim obrazami Jerzego Wójtowicza , który jest artystą niezwykle płodnym, mimo iż jego aktywność trzynaście lat temu przerwał rozległy udar mózgu, po którym musiał uczyć się wielu rzeczy na nowo, w tym malowania. Nie była to nowość w życiu Wójtowicza, bowiem w dziedzinie malarstwa jest on absolutnym samoukiem. Jak powiedziała prowadząca wernisaż Anna Wójtowicz – Żurawska (bynajmniej nie spokrewniona z artystą), instruktorka domu kultury prowadzonego przez Spółdzielnię Mieszkaniową „Krzemionki”: - Pan Jerzy zaczynał od rysowania ołówkiem, później zaczął malować i rzeźbić. Inspiracją do je

Jak rozmawiać trzeba z... psem? *

Obraz
Osiem lat czekał na oficjalną premierę w telewizji spektakl Katarzyny Szyngiery „Zgaga” oparty na dramacie Ewy Madeyskiej, który w 2012 roku znalazł się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Pewnie nie znalazł masowej publiczności, gdyż pokazała go niszowy, jakby nie było, TVP Kultura w dniu, w którym na Wiejskiej w Warszawie działy się wydarzenia dużo bardziej spektakularne (14 listopada 2023 r.). Krzysztof Dracz i Maria Kania. Fot. Wojciech Radwański/WFDiF „ Zgaga” Madeyskiej to kameralny, małoobsadowy dramat, który dzieje się w małomiasteczkowej społeczności (choć nie ona odgrywa tu ważną rolę). Bohaterami są członkowie rodziny, na czele której stoi lekarz ginekolog – położnik imieniem Tadeusz, w pozazawodowej rzeczywistości – mąż Heleny (zawód: przy mężu). Parę tę poznajemy w sytuacji, gdy małżonkowie zgłaszają się na rozmowę z panią kuratorką (Marta Ojrzyńska). Tematem spotkania jest ich córka, niespełna 16 – letnia Zuzanna, która sprawia kłopoty swoimi aspołecznymi za

"Manon Lescaut" z Anną Netrebko prosto z Opery Wiedeńskiej

Obraz
Pisałem już onegdaj, że wielkim fanem opery to ja nie jestem. Dla mnie to sztuka głęboko anachroniczna, rażąca nienaturalnością, by nie powiedzieć sztucznością. Słucham i oglądam spektakle operowe jedynie wówczas, gdy występują w nich artyści uważani przez prawdziwych znawców za mistrzów w swoim fachu lub gdy wizja reżysera jest na wskroś oryginalna. W przypadku „Manon Lescaut” Giacoma Pucciniego z Opery Wiedeńskiej transmitowanej w sieci 8 listopada 2023 roku impulsem był ten pierwszy powód. Anna Netrebko jako Manon Lascaut. Fot. Michael Pohn W przedstawieniu zaprezentowanym przez Wiedeńską Operę Państwową w tytułowej partii wystąpiła bowiem Anna Netrebko , rosyjska sopranistka tyleż wybitna, co kontrowersyjna. Owe kontrowersje bynajmniej nie są związane z uprawianą przez nią sztuką. Wielu do dziś nie może jej wybaczyć (nie wiem na ile świadomego) wspierania prorosyjskich separatystów z Doniecka i Ługańska i pozowania na tle noworosyjskiej flagi w 2014 roku i braku stanowczego potęp

Dramaty, które się wtrącają – „Bałkański burdel” Jetona Neziraja*

Obraz
Agencja Dramatu i Teatru kontynuuje dzieło przybliżania polskiemu czytelnikowi i (miejmy nadzieję widzowi teatralnemu) twórczości dramatopisarskiej autorów z post jugosłowiańskiego kręgu kulturowo – literackiego. Po zbiorze dramatów bośniacko – serbskiej pisarki, Tanji Šljivar , wydanym w końcu ubiegłego roku pod tytułem „Jesteśmy tymi… i inne dramaty” , teraz ADiT opublikowała tom zatytułowany „Bałkański burdel” ze sztukami Jetona Neziraja. Projekt okładki: Samir Haliti. Fot. ADiT Autor jest kosowskim dramaturgiem i scenarzystą filmowym, którego twórczość jest stosunkowo mało spopularyzowana w kraju nad Wisłą, choć – jak wspomina Gabriela Abrasowicz w absolutnie rewelacyjnym pod względem merytorycznym wstępie pokazującym jego działalność artystyczną na szerokim historycznym tle dziejów kosowskiego teatru – dwie jego sztuki „Zburzenie wieży Eiffla” i „a.y.l.a.n.” zagościły na imprezach teatralnych w Olsztynie, Szczecinie i Katowicach. Ale większe problemy z twórczością tego dra

Lubelski Teatr Osterwy gra nie tylko w swojej siedzibie *

Obraz
Początek listopada to wyjątkowy czas dla Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Kończą się przygotowania do dwóch wyjątkowych premier, a do prac nad jedną z nich zaproszeni są widzowie! Oprócz cieszącego się ogromną popularnością spektaklu na Scenie Głównej, w tym tygodniu widzowie zostaną zaproszeni także na niezwykłe przedstawienia w Zamościu i Tomaszowie Lubelskim. Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Fot. Piotr Krzak   Zapowiedzi premier Już w przyszłą sobotę, 18 listopada Teatr Osterwy zaprosi na premierę „ Jeanne” Jeana Roberta-Charrier a w reżyserii Karoliny Labahuy z Jadwigą Jankowską-Cieślak w roli głównej . To wyjątkowa historia żyjącej w samotności emerytowanej sekretarki, której ulubionym zajęciem jest przeglądanie czasopism i szpiegowanie sąsiadów. Wszystko zmienia się, gdy do jej drzwi puka Martin, prostolinijny młody człowiek, który w ramach akcji międzypokoleniowej pomocy, przynosi seniorom posiłki. To opowieść o intymnym świecie osoby samotnej, wykluczeniu społe