Posty

"Calineczka" z Teatru Powszechnego w Radomiu - wielkie przedstawienie dla małych widzów

Obraz
Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu bardzo poważnie traktuje najmłodszych widzów, przygotowując dla nich przedstawienia na wysokim poziomie. Od 30 sierpnia na kanale youtube’owym teatru można zobaczyć „Calineczkę” Marty Guśniowskiej.  Duszek Kwiatowy (Mateusz Michnikowski) i Calineczka (Agnieszka Grębosz). Screen: K.Krzak Marta Guśniowska jest też autorką prezentowanego on – line przez radomski teatr w kwietniu „Kopciuszka”. Reżyser tamtego spektaklu, Petr Nosalek, zastosował wiele pomysłowych i świetnie sprawdzających się pomysłów inscenizacyjnych, które wraz z chwytliwą muzyką Krzysztofa Dziermy i funkcjonalną scenografią Evy Farkasovej sprawiły, że bajkę z przyjemnością oglądali także dorośli widzowie. Zaprezentowana w ramach programu „Kultura w sieci” dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury „Calineczka” wciąż utrzymuje się (od lutego 2017 roku) w bieżącym repertuarze Sceny Fraszka , jednej z czterech, jakimi dysponuje Teatr Powszechny im. Jana Koc

Wieczór literacki w Ostrowieckim Browarze Kultury

Obraz
Połączone siły artystyczne dwóch teatrów: Teorikon i Doraźnego, działających w Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim zaprezentowały w piątkowy wieczór, 21 sierpnia 2020 roku, wieczór literacki „Jestem Julią…”.   Wykonawcy wieczoru literackiego w Ostrowieckim Browarze Kultury. Fot. Krzysztof Krzak Obydwa teatry amatorskie funkcjonujące w ostrowieckim MCK mogą pochwalić się wieloma sukcesami. Pierwszy z nich powstał w 1987 roku i z przerwami działa do dzisiaj pod kierunkiem Elżbiety Baran . Teatr Teorikon wystawił w tym czasie wiele sztuk, m.in. „Nowego Świętoszka” Jana Kotta i Stanisława Dygata, „Jaja jak berety” Tyma, „Dom na granicy” i „Tango” Mrożka, „Skąpiec Moliera, „Most” Szaniawskiego. Ostatnią, jak do tej pory, premierą tego teatru była sztuka „8 kobiet” Thomasa. W tej chwili członkowie Teatru Teorikon wraz z Elżbietą Baran pracują nad dwiema premierami: „Domem kobiet” Nałkowskiej i „W czepku urodzoną” Skowrońskiego.   Jedna z prezentacji w wykonaniu Mileny Szczy

Osiecka - nieustające źródło zarobku (o książce Beaty Biały)

Obraz
Agnieszka Osiecka, zmarła przed 23 laty poetka piosenki, autorka niezapomnianych tekstów wielu przebojów, pozostaje wciąż w kręgu zainteresowań mniej lub bardziej domorosłych biografów. Na początku bieżącego roku ukazała się kolejna rzecz traktująca o autorce „Małgośki” napisana przez Beatę Biały.   Okładka książki. Fot. materiał prasowy Zapewne w celu zapewnienia książce sprzedawalności, a autorce i wydawnictwu zyskowności książkę zatytułowano „Osiecka. Tego o mnie nie wiecie” . Wprowadza on w błąd jak rzadko który. Osoby interesujące się Agnieszką Osiecką jako artystką, twórczynią i człowiekiem nie znajdą w niej bowiem prawie niczego, czego by wcześniej o niej nie wiedzieli. Beata Biały dociera do osób, które znały Osiecką, przyjaźniły się lub tylko pracowały z nią na różnych etapach jej twórczości i wielokrotnie już o zapamiętanych wydarzeniach lub swoich odczuciach opowiadały, zwłaszcza po śmierci Osieckiej w marcu 1997 roku. Zadawane przez autorkę książki pytania powtarzają się

Popowo - rockowy Baczyński Grzegorza Wilka

Obraz
  Grzegorz Wilk, jeden z najpopularniejszych i najwszechstronniejszych - czemu niejednokrotnie dał dowód śpiewając w programach „Jaka to melodia?” czy „Twoja twarz brzmi znajomo” – polskich wokalistów, wziął na warsztat poezję Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.    Grzegorz Wilk śpiewa Baczyńskiego. Screen: Krzysztof Krzak Wybór twórczości tego wybitnego poety „pokolenia Kolumbów” przez Grzegorza Wilka raczej nie dziwi, gdyż we wkładce do swojej pierwszej i dotąd jedynej (niestety) płyty „Flow” dziękował on swojej mamie za rozbudzenie zainteresowania poezją Szymborskiej i Baczyńskiego właśnie. Korzystając z dofinansowania programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura w sieci” piosenkarz wraz z grupą współpracowników stworzył koncert słowno – muzyczny „Nie tylko Elegia” , który został zaprezentowany premierowo on - line 14 sierpnia 2020 roku i jest dostępny w sieci. Prowadzący koncert Robert Czebotar. Screen: Krzysztof Krzak Warto tego koncertu posłuchać, bo - w mojej opinii -   stanowi

Biblioteka w Ostrowcu Świętokrzyskim zaprosiła Teatr Blaszany Bębenek

Obraz
Miejska Biblioteka Publiczna w Ostrowcu Świętokrzyskim przedstawia szeroką ofertę rozrywkowo – edukacyjną nie tylko związaną z czytelnictwem, ale także z teatrem. W okresie wakacyjnym jest ona w sposób szczególny skierowana do dzieci. W środę, 12 sierpnia 2020 roku, najmłodszych ostrowczan odwiedził Teatr Blaszany Bębenek. Aleksandra Sieja i Michał Kijowski w "Żółtej ciżemce". Fot. Krzysztof Krzak Teatr tworzy grupa zapaleńców i entuzjastów sztuki teatralnej niosącej pierwiastek terapeutyczny i edukacyjny, która przed sześciu laty w Trzebini zawiązała agencję artystyczną przygotowującą spektakle dla dzieci i młodzieży oraz prezentującą je na terenie całego kraju. Odbyło się ich już kilka tysięcy w szkołach, przedszkolach, bibliotekach i domach kultury. Teatr Blaszany Bębenek znany już również doskonale dzieciom z terenu Ostrowca Świętokrzyskiego. Miejska Biblioteka Publiczna zapraszała już kilkakrotnie jego aktorów z takimi spektaklami, jak m.in. „Pinokio”, „Dziadek do

Sto lat, Panie Włodzimierzu! - "Majakowski//Reaktywacja" z Teatru Powszechnego w Radomiu

Obraz
  Włodzimierz Majakowski to rosyjski poeta, dziś już w zasadzie zapomniany. Dobrze się więc stało, że za sprawą programu „Kultura w sieci” Teatr Powszechny w Radomiu przypomniał swoje przedstawienie sprzed siedmiu lat „Majakowski//Reaktywacja” napisane i wyreżyserowane przez Andrzeja Sadowskiego.  Klaudia Kuchtyk, Marek Braun, Michał Górski i Adam Majewski. Fot. mat. teatru Inspiracją do stworzenia spektaklu o tym czołowym przedstawicielu rosyjskiego konstruktywizmu i kubofuturyzmu, przez większość osób zainteresowanych literaturą postrzeganym dość jednowymiarowo jako piewca rewolucji i jej wodza Lenina, była biografia autora poematu „Obłok w spodniach” napisana przez szwedzkiego literaturoznawcę Bengta Jangfeldta „Majakowski. Stawką było życie” oraz informacja, iż radziecki Instytut Mózgu powołany w 1928 roku przez Stalina zbadał swego czasu mózg poety. Okazał się on dwukrotnie większy od mózgu wodza Rewolucji Październikowej, stąd można by – w pewnym uproszczeniu – wysnuć wniosek,