Posty

Taka zdolna trzynastka - "Prawiek i inne czasy" z Akademii Teatralnej w Warszawie na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi

Obraz
  W momencie, gdy piszę te słowa, 39. Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi dobiega półmetka. Jury i publiczność obejrzała już niemal połowę z 14 spektakli konkursowych, a ja wciąż mam w pamięci ten, który tegoroczną imprezę zainaugurował, a który dzięki hybrydowej formie festiwalu miałem przyjemność obejrzenia on-line. Scena zbiorowa. Fot. Bartek Warzecha   Mam na myśli przedstawienie „Prawiek i inne czasy” na podstawie jednej z bardziej znanych książek Olgi Tokarczuk pod tym samym tytułem. Ten niełatwy, choć piękny, pełen poetyckich metafor i odniesień do biblijne historii świata opracowała dla potrzeb spektaklu dyplomowego studentów IV (dziś już V) roku kierunku Aktorstwo Teatru Muzycznego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i spektakl wyreżyserowała Anna Sroka – Hryń . Zachowując większość istotnego przekazu zawartego w powieści Tokarczuk (przez co spektakl trwa prawie trzy i pół godziny) adaptatorka umiejętnie rozpisała opowieść mieszkańców Prawieku, maleńk

Jedyny taki kwartet nad Wisłą*

Obraz
  „Kwartet” Ronalda Harwooda w reżyserii Wojciecha Adamczyka zapisze się w historii warszawskiego Teatru Ateneum. Jego premiera 3 października 2020 roku zainaugurowała działalność czwartej sceny tej szacownej placówki. Scena 20 mieści się w budynku Związku Nauczycielstwa Polskiego przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 35, rzut beretem od stałej siedziby teatru imienia Stefana Jaracza. Teatr Ateneum w Warszawie, Scena 20. Fot. Krzysztof Krzak Sztuka Ronalda Harwooda , zdobywcy Oscara za scenariusz adaptowany do   „Pianisty” Romana Polańskiego powstała w 1999 roku. Jej bohaterami są pensjonariusze domu spokojnej starości dla śpiewaków operowych, którzy świetlaną przeszłość mają za sobą, a ceną za dawne sukcesy wydaje się samotność. Jest wśród nich Cecily Robson, najbardziej pogodzona losem artystka, zadowolona ze swojej kariery i życia śpiewaczka, zawsze gotowa, by podjąć nowe wyzwania, której jedynym problemem są początki demencji powodujące, iż kobieta wciąż zapomina, co miała zrobić, co pow

Homofobia wiecznie żywa - "Hiacynt" Piotra Domalewskiego na Netflixie

Obraz
  „Hiacynt”, nowy film Piotra Domalewskiego („Cicha noc”, „Jak najdalej stąd”), mimo iż rozgrywa się w połowie lat 80. minionego stulecia wyjątkowo boleśnie wpisuje się w atmosferę obecnego czasu w naszym kraju. Od 13 października 2021 roku można go oglądać na Netflixie. Tomasz Ziętek jako Robert Mrozowski. Fot. Bartosz Mrozowski/Netflix U podłoża scenariusza napisanego przez Marcina Ciastonia legła przeprowadzona w latach 1985 – 1987, zakrojona na szeroką skalę akcja Milicji Obywatelskiej, którą poparł ówczesny minister spraw wewnętrznych gen. Czesław Kiszczak, skierowana przeciwko środowiskom homoseksualnym. Pretekstem była walka z prostytucją i zagrożeniem chorobą AIDS oraz rzekomą kryminogennością tego środowiska. Milicjanci inwigilowali głównie środowisko gejowskie, zatrzymując nieheteronormatywnych mężczyzn, przesłuchując ich (w trakcie przesłuchań padały pytania o liczbę kochanków, ulubione pozycje seksualne) i sporządzając protokoły, które następnie trafiały do tak zwanych „

Premiera goni premierę - ze skrzynki mailowej krytyka 2.0

Obraz
  Po przerwach urlopowych i przy w miarę stabilnej sytuacji pandemicznej teatry wracają do „normalnej” prezentacji nowych spektakli, także tych, które premiery miały w okresie obostrzeń sanitarnych, często na spektaklach bez udziału publiczności. Karolina Adamczyk i Piotr Stramowski w "Twarzą w twarz". Fot. Magda Hueckel Tak jest w przypadku spektaklu „Twarzą w twarz” w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera   w Warszawie, który premierowo pokazany został 19 marca (w stolicy) i 4 września (w siedzibie Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, koproducenta przedstawienia). Maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski oparli swój spektakl na filmie Ingmara Bergmana pod tym samym tytułem z wykorzystaniem motywów z innych filmów szwedzkiego mistrza kona: „Sonata jesienna”, „Szepty i krzyki”, „Sarabanda” i „Milczenie”. W spektaklu występują: Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Michał Jarmicki, Ezra Kos, Damian Kwiatkowski, Michał Surówka, Dagmara Mrowiec-Matuszak, Arkadi