Posty

Wojna ma w sobie wiele z kobiety - o książce Agnieszki Cubały "Kobiety'44"

Obraz
W okresie obchodów 76. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego ukazały się przynajmniej dwie książki traktujące o nim z punktu widzenia kobiet. Jedną z nich są „Kobiety’44. Prawdziwe historie kobiet w powstańczej Warszawie” Agnieszki Cubały. Okładkę projektował Paweł Panczakiewicz. Fot. K.Krzak Wydaje się, że niewiele jest współcześnie osób, które by o Powstaniu Warszawskim wiedziały tyle, co właśnie Agnieszka Cubała , nazwana w notce redakcyjnej wydawcy ( Prószyński i S – ka ), pasjonatką historii Powstania Warszawskiego. W swojej dotychczasowej publicystycznej i literackiej działalności zgłębiała ona już kilka aspektów tego zrywu wolnościowego mieszkańców stolicy. Pisała o udziale w nim sportowców, przedstawiała prawdziwe historie powstańczej miłości, pisała o życiu codziennym powstańczej Warszawy. Tym razem wzięła na warsztat udział dziewcząt i kobiet w walce z okupantem w okresie od sierpnia do początków października 1944 roku. Głównym celem, jaki postawiła przed sobą autorka

Radom. Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski coraz bliżej

Obraz
  W Radomiu trwają przygotowania do XIV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego, który od 1993 roku organizowany jest co dwa lata przez tutejszy Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego. W tym roku odbędzie się on w dniach 10 – 17 października. Plakat festiwalowy autorstwa Michała Batorego. Fot. materiał prasowy Festiwal, zgodnie z nazwą, prezentuje dzieła Witolda Gombrowicza, związanego rodzinnie z Ziemią Radomską, przygotowane przez polskie i zagraniczne teatry. Imprezę, która od siedmiu edycji ma charakter konkursu, wspiera wdowa po pisarzu Rita Gombrowicz. Zgodnie z tradycją, Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski rozpoczyna spektakl przygotowany przez gospodarzy, czyli Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu . W tym roku będzie to „Pornografia” w reżyserii Jana Hussakowskiego. Radomianie zaprezentują też ostatnią przedpandemiczną swoją premierę, jaką był „Tancerz” wyreżyserowany przez Kingę Dębską na podstawie opowiadania Gombrowicza „Tancerz mecenasa Kraykows

Stylówa sprzed lat - wystawa dizajnu w ostrowieckim BWA

Obraz
Po raz pierwszy w 25-letniej historii Biura Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim zagościła wystawa poświęcona sztuce dizajnu. „Elementarz polskiego dizajnu” przygotowała Ewa Solarz. Na wystawie "Elementarz polskiego dizajnu". Fot. Krzysztof Krzak - Pomysł na tę wystawę jest bardzo prosty – mówiła podczas wernisażu 3 września 2020 roku Ewa Solarz , historyk sztuki, zajmująca się głównie dizajnem, ale także wieloletnia dziennikarka magazynów poświęconych wnętrzarstwu. – Jest na niej sto obiektów powstałych przez sto lat. Przebiega ona dwutorowo, drugi z nich pokazuje dwudziestu pięciu, w większości młodych i zdolnych ilustratorów i grafików, którzy interpretują sto lat polskiego dizajnu, jakie mają pomysły na przedstawienie tych rzeczy. Podczas wernisażu: J.Chwałek, J.Górczyński i Ewa Solarz. Fot. K.Krzak Wśród nich znajdują się tacy artyści, jak Jacek Ambrożewski, Agata Dudek, Ola Niepsuj, Grażka Lange, Piotr Młodożeniec, Tymek Jezierski, Dawid Ryski i Paweł Pawl

"Calineczka" z Teatru Powszechnego w Radomiu - wielkie przedstawienie dla małych widzów

Obraz
Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu bardzo poważnie traktuje najmłodszych widzów, przygotowując dla nich przedstawienia na wysokim poziomie. Od 30 sierpnia na kanale youtube’owym teatru można zobaczyć „Calineczkę” Marty Guśniowskiej.  Duszek Kwiatowy (Mateusz Michnikowski) i Calineczka (Agnieszka Grębosz). Screen: K.Krzak Marta Guśniowska jest też autorką prezentowanego on – line przez radomski teatr w kwietniu „Kopciuszka”. Reżyser tamtego spektaklu, Petr Nosalek, zastosował wiele pomysłowych i świetnie sprawdzających się pomysłów inscenizacyjnych, które wraz z chwytliwą muzyką Krzysztofa Dziermy i funkcjonalną scenografią Evy Farkasovej sprawiły, że bajkę z przyjemnością oglądali także dorośli widzowie. Zaprezentowana w ramach programu „Kultura w sieci” dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury „Calineczka” wciąż utrzymuje się (od lutego 2017 roku) w bieżącym repertuarze Sceny Fraszka , jednej z czterech, jakimi dysponuje Teatr Powszechny im. Jana Koc