Posty

Kultura czasu kwarantanny: "Z rączki do rączki" z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku

Obraz
Ponieważ rząd zezwolił z pierwszym weekendem czerwca na powrót teatrów do pracy sprzed okresu pandemii, kończą one sukcesywnie swoją aktywność w Internecie. Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku pożegnał się z internautami w sobotę, 6 czerwca 2020 roku. Scena zbiorowa. Screen: K.Krzak Po „Tlenie” Wyrypajewa w reżyserii Aleksandry Skorupy, „+1” Griszkowca, monodramu w wykonaniu Sebastiana Świerszcza wyreżyserowanego przez Tomasza Leszczyńskiego i „M-2” Natalii Fiedorczuk w inscenizacji Darii Kopiec, spektaklach trudnych w odbiorze, wymagających skupienia i pewnego wyrobienia widza, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku sięgnął do swojego głębokiego archiwum i na 24 godziny udostępnił przedstawienie „Z rączki do rączki” , którego premiera odbyła się przed blisko 11 laty (dokładnie: 11.10.2009 r.). Mateusz Młodzianowski, Albert Osik, Jerzy Karnicki. Screen:K.Krzak Autorem sztuki jest Michael Conney , brytyjski komediopisarz, który sam lub z ojcem Rayem napisał, znane i wystawiane równie

Znowu trochę nie wyszło - "Wykapany zięć" na żywo w Teatrze Telewizji

Obraz
Co się odwlecze, to nie uciecze: planowana pierwotnie na 16 marca transmisja na żywo spektaklu „Wykapany zięć” z Teatru Powszechnego w Łodzi odbyła się ostatecznie w Teatrze Telewizji 1 czerwca 2020 roku. Scena zbiorowa. Screen: K.Krzak Sztuka ta na Małej Scenie w łódzkim Powszechnym grana jest od września minionego roku. „Wykapany zięć” autorstwa Krzysztofa Kędziory to pokłosie konkursu V Ogólnopolskiego Konkursu na napisanie współczesnej polskiej komedii zorganizowanego w 2017 roku przez Polskie Centrum Komedii przy Teatrze Powszechnym w Łodzi kierowanego przez Ewę Pilawską, inicjatorkę „Komediopisania”. Sztuka Kędziory zdobyła wówczas II nagrodę. Na scenę przeniósł ją Paweł Szkotak . Karolina Krawczyńska, Jakub Kotyński i Beata Ziejka. Screen: K.Krzak Debiutujący jako dramaturg autor wykorzystał w swojej sztuce dość często spotykany w dramaturgii (vide: emitowany niedawno on-line spektakl TR Warszawa „Uroczystość” czy choćby „Oszuści” Michaela Jacobsa oczekujący na premierę

Teatr w Tarnowie rusza z kopyta już 6 czerwca!

Obraz
Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie bodaj jako pierwszy rozpocznie regularne spotkania z publicznością „na żywo”, po odwołaniu przez rząd pandemicznych obostrzeń dotyczących działalności teatrów. Teatr im. L.Solskiego w Tarnowie. Fot. K.Krzak Według zapowiedzi rządzących kina, teatry, opery i filharmonie podlegają „odmrożeniu” od soboty, 6 czerwca 2020 roku. Teatr im. Solskiego w Tarnowie pierwszy spektakl zaprezentuje już o północy (z 5 na 6 czerwca). Będzie to bajka dla dzieci „Jaś i Małgosia” , którą napisała aktorka tutejszego teatru, Monika Wenta . Ona też zagra tytułową Małgosię, a Jasiem będzie Kamil Urban. Spektakl wyreżyserowała Matylda Baczyńska , również na co dzień zatrudniona jako aktorka w tarnowskim „Solskim”. Do bajki zaprojektowała też kostiumy i scenografię, a także wcieli się w rolę Czarownicy. Wystąpią ponadto: Tomasz Piasecki (tato) i Piotr Niedojadło (Kot), który skomponował muzykę do tego spektaklu. „Normalna” premiera „Jasia i Małgosi” odbędzie się 6.06.

Kultura czasu kwarantanny: "Romeo i Julia" z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu

Obraz
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu należy do tych nielicznych teatrów, które w okresie pandemii koronawirusa prezentuje spektakle wciąż obecne w bieżącym repertuarze. W niedzielę, 24 maja 2020 roku, udostępnił on-line „Romea i Julię” Williama Szekspira. Michał Włodarczyk i Magdalena Maścianica. Fot. screen KK Wspomniana prezentacja jednego z najbardziej znanych dzieł Szekspira zwieńczył również tegoroczny (Ty)Dzień Teatru Publicznego z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. Premiera „Romea i Julii” w przekładzie Stanisława Barańczaka odbyła się na opolskiej scenie w październiku 2018 roku. Reżyserii podjął się węgierski twórca Attila Keresztes . I trzeba przyznać, ze zrobił to z rozmachem. Keresztes, przy pomocy scenografa Adriana Damiana ,   wykorzystał wszystkie możliwości techniczne, które daje Duża Scena Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu . Przede wszystkim wykorzystano obrotową scenę, która pozwoliła na symultaniczne rozgrywanie pewnych scen, a także dawała wrażenie ogromnej