Makro świat fotografii Piotra Leśniewskiego

Po dwóch nauczycielkach – poetkach przyszedł czas na nauczyciela – fotografika. Ostrowiecka filia Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej w Kielcach zaprosiła w środę w cyklu „Nauczyciele - nauczycielom” na otwarcie wystawy „Przez lasy, pola i łąki z Piotrem Leśniewskim, czyli fotograficzne spotkania z przyrodą”.

Piotr Leśniewski opowiada o swoich pracach. Fot. Krzysztof Krzak

Magister inżynier Piotr Leśniewski jest nauczycielem mechatronicznych i informatycznych przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół nr 3 w Ostrowcu Świętokrzyskim, bardziej znanym jako Technikum Hutniczo – Mechaniczne, jednej z najlepszych tego typu szkół w Polsce. Od lat zajmuje w niej stanowisko wicedyrektora. W wolnym od pracy czasie zajmuje się fotografowaniem przyrody i umieszcza swoje prace w mediach społecznościowych. Namówiony przez koleżankę z pracy, polonistkę Renatę Kowalską, skorzystał z zaproszenia kierowniczki biblioteki, Barbary Pawelec, by pokazać swoją twórczość i o niej porozmawiać.

Piotr Leśniewski i Barbara Pawelec. Fot. Krzysztof Krzak

- Z fotografią spotkałem się dość wcześnie, bo już w szkole podstawowej zacząłem pstrykać zdjęcia – wspominał Piotr Leśniewski podczas spotkania autorskiego. - Mój tata był fotografem i pozwalał mi na używanie swojego aparatu fotograficznego. Ale wówczas za bardzo mnie to nie wciągnęło. Dopiero w szkole średniej, gdy dostałem od taty jego aparat, a była to Praktina, którą mam do dzisiaj,zacząłem robić pierwsze zdjęcia przyrodnicze. Wtedy też spróbowałem robić pierwsze zdjęcia makro. Były to lata 80. ubiegłego wieku. Potem nastąpiła dwudziestoletnia przerwa w fotografowaniu i dopiero kilkanaście lat temu powróciłem do fotografii przyrodniczej. Kupiłem pierwszy aparat cyfrowy. A tak z pasją fotografuję od kilku lat…

Wybrane prace Piotra Leśniewskiego. Fot. Krzysztof Krzak

Piotr Leśniewski robi głównie zdjęcia roślin, starając się udokumentować to, co dzięki technice makro fotografii gołym okiem jest niewidoczne. Jego samego fascynowało również to, co dzieje się w życiu lasu, gdy zaczął do niego częściej chodzić. A fascynacja przyrodą rozpoczęła się jeszcze w dzieciństwie, gdy rodzice zabierali go do lasu. Nie próbował fotografować ludzi czy architektury, ale chyba nie ma takiej potrzeby, bo to, jak Piotr Leśniewski pokazuje świat lasów, pól i łąk dobitnie dowodzi, iż jest on mistrzem w fotografii przyrodniczej. Przekonali się o tym ci, którzy obejrzeli prezentację złożoną z ponad 300 fotografii jego autorstwa. Fotografii, z których wyłaniał się intrygujący, tajemniczy, piękny świat przyrody. Fotografii, których wykonanie wymaga czasami poświęceń, takich jak choćby wstawanie na długo przed wschodem słońca, brodzenie po podmokłych terenach, wyścigi z sarnami lubiącymi zjadać lilie złotogłów interesujące także fotografika...

 

Wybrane prace Piotra Leśniewskiego. Fot. Krzysztof Krzak

Poza rewelacyjnymi zdjęciami, Piotr Leśniewski dysponuje też imponującą wiedzą z zakresu botaniki (potrafi rozróżnić dziesiątki, jeśli nie setki gatunków roślin) i entomologii. I potrafi się tą wiedzą dzielić, przekazując ją w sposób zrozumiały i wciągający, co w przypadku nauczyciela jest sprawą niby oczywistą, acz nie u każdego występującą.

Komentarze