Ascetyczne pejzaże Grzegorza Sidła w Galerii Fotografii w Ostrowcu Świętokrzyskim

 W warunkach zbliżonych do normalnych odbył się 28 maja 2021 roku w Galerii Fotografii Miejskiego Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim wernisaż wystawy Grzegorza Sidła „Krajobraz minimalnie uproszczony IV”.

J. Kowalczyk, S.Dunin-Borkowski i G.Sideł podczas otwarcia wystawy. Fot. K.Krzak

Ta cyfra w tytule ekspozycji wskazuje, iż jest to czwarta odsłona indywidualnego cyklu fotograficznego. Poprzednie zrealizowane były w Busku – Zdroju (2018), Sandomierzu (2019) i Kielcach, rodzinnym mieście autora (2020). Tytuł wskazuje też na główną tematykę zainteresowań artystycznych Grzegorza Sidła, którą jest krajobraz i człowiek w tymże krajobrazie. Temat to, wydawałoby się, mocno wyeksploatowany zwłaszcza w rejonie działania twórczego artysty (przypomnijmy w tym miejscu Kielecką Szkołę Krajobrazu i dokonania nieżyjącego już artysty fotografika Pawła Pierścińskiego). A jednak Sideł znalazł własny sposób przedstawiania przyrody. Sposób sprawiający, ze jego prace trudno pomylić z fotografiami innych autorów. Ciekawie o jego sposobie fotografii pisała Stanisława Zacharko – Łagowska, historyczka i krytyczka sztuki, sama też parająca się fotografią: Fotografie Grzegorza Sidła budzą zachwyt zarówno intensywnością emocji i przeżywania piękna świata jak i formalną perfekcją. Artysta wykorzystuje i maksymalizuje urodę krajobrazu w różnych odsłonach pór roku. Wiosną fotografuje zgeometryzowane rytmy zaoranych, jeszcze pustych pól, latem zaś pełnię słonecznego światła i urodę rozległej przestrzeni nieba pokrytego rozświetlonymi chmurami. Jesienią pochłaniają go zachwycające kolory przebarwiających się mas liści drzew i barwne gęstwy krzewów i traw. (…) Najbardziej jednak zachwycające są fotografie wykonane zimą. Zamierzony minimalizm, jako środków wyrazu używający tylko nieskazitelnej bieli śniegu, jednolitej bladej szarości nieba i czarnego rysunku bezlistnych gałązek drzew, krzewów i pędów uschłych traw, odsłania w pełni mistrzostwo ich kompozycji i doskonałość proporcji. To właśnie czarno – białe pejzaże zimowe wykonane także w miejscowościach położonych w okolicach Ostrowca Świętokrzyskiego zimą dominują na ekspozycji w ostrowieckiej Galerii Fotografii. Niektóre z nich sprawiają wrażenie grafik. Są niezwykle ascetyczne, minimalistyczne i uproszczone, jak mówił o nich podczas wernisażu kustosz galerii, Stanisław Dunin - Borkowski.

Pejzaże Grzegorza Sidła. Fot. Krzysztof Krzak

Charakterystycznie przedstawiana jest przez Grzegorza Sidła przestrzeń – nieskończona, nieco tajemnicza, a niekiedy budząca lęk czy wręcz grozę. Ale jest też w nich spokój rozległych, otwartych przestrzeni świętokrzyskich pól… To wrażenie osiąga artysta poprzez rozległy kadr, na którym elementy znajdujące się na dalszym planie niejako giną w otchłani owej przestrzeni. 

Pejzaże Grzegorza Sidła. Fot. Krzysztof Krzak

Grzegorz Sideł. Fot. K.Krzak
Projekt „Krajobraz minimalnie uproszczony” został zrealizowany w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura w sieci. To kolejne docenienie twórczości tego kieleckiego twórcy. Grzegorz Sideł jest bowiem laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym m.in. Grand Prix w konkursie „Świętokrzyskie w Kadrze” (2008), nagrody w Interdyscyplinarnym Konkursie Plastycznym Województwa Świętokrzyskiego „Przedwiośnie” (2018 oraz 2020), nagrody i wyróżnienia w konkursie „Tu byłem” organizowanym w ramach Ogólnopolskiego Przeglądu Fotograficznego Ponidzie. Należy do Związku Polskich Artystów Fotografików Okręg Świętokrzyski, Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej, Fotoklubu „Galeria” MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz Polskiego Stowarzyszenia Edukacji Plastycznej - Delegatura Kielce. jego prace prezentowane były na blisko sześćdziesięciu wystawach klubowych, pokonkursowych i poplenerowych.

 

Komentarze