Helena Kowalczykowa - aktorka, która "nie występowała w napisach"
7 sierpnia to dzień, w którym świat filmu
i teatru poniósł ogromne straty: 28 lat temu zmarła jedyna w swoim rodzaju
Kalina Jędrusik, rok później odszedł filmowy król Jan Sobieski – Mariusz
Dmochowski. Natomiast równo 20 lat temu dobiegło końca życie Heleny
Kowalczykowej.
O ile sylwetki Kaliny
Jędrusik i Mariusza Dmochowskiego są kojarzone przez większość miłośników
sztuki, o tyle z uświadomieniem sobie, kim była Helena Kowalczykowa mogą być
niejakie problemy. A Kowalczykowa to aktorka. Urodziła się 25 lutego 1907 roku
w Kossowie Podlaskim (na terenie ówczesnej ukraińskiej republiki radzieckiej,
dziś w granicach Polski). Od najwcześniejszych lat życia marzyła o tym, by
zostać aktorką, z czym nie chcieli się pogodzić jej rodzice, uznający ten zawód
za nieodpowiedni dla panienek z dobrych domów. Dziewczyna postawiła jednak na
swoim: w 1924 roku ukończyła kursy dramatyczne w Moskwie. W latach 30. grała w Wołyńskim Teatrze Objazdowym w Łucku, gdzie poznała swego późniejszego męża
Edwarda Kowalczyka, aktora, z którym później grała w teatrach: bydgoskim i lubelskim.
Tuż przed wojną trafili do teatru w Katowicach. Później Edward Kowalczyk
zaangażował się w działalność konspiracyjną, a Helena w 1944 roku znalazła się
w teatrze I Armii Wojska Polskiego w Lublinie. Po wyzwoleniu Kowalczykowie
przenieśli się do Warszawy. Edward związał się w Teatrem Polskim, gdzie grał do
emerytury w 1973 roku (zmarł 5 lat później).
Helena Kowalczykowa w
Warszawie trafiła w 1947 roku do zespołu Teatru Klasycznego, a dwa lata później
związała się z Teatrem Współczesnym. Występowała w nim do 1982 roku, w którym
to przeszła na emeryturę. Ostatecznie pożegnała się ze sceną przy Mokotowskiej
13 rolą Mechanicznej w awangardowym przedstawieniu Janusza Wiśniewskiego „Walka
karnawału z postem” (premiera: 31.01.1984 r.). Wcześniej zagrała tu wiele ról –
przeważnie drugoplanowych i epizodycznych – m.in. służącą w „Dziadach
kowieńskich” i „Grach kobiecych”, Przekupkę w „Rzeczy Listopadowej”, Chłopkę w
Pastorałce”, Kobietę z koszykiem w „Macbecie” Ionesco czy Ofiarę Żołdackiej Swawoli w
„Operze za trzy grosze” w reżyserii Konrada Swinarskiego.
Na dużym ekranie Helena
Kowalczykowa zadebiutowała mając 65 lat – pojawiła się jako Paraciowa, sąsiadka
głównego bohatera w filmie „Poślizg” Jana Łomnickiego. Ten sam reżyser po
latach da jej największą bodaj w jej karierze rolę – Lermaszewską, matkę Henia
(Zbigniew Buczkowski) w serialu „Dom”. Większość jednak jej filmowych i
serialowych wcieleń miało – podobnie jak w teatrze – charakter drugoplanowy lub
epizodyczny. Helena Kowalczyk to aktorka, w której filmografii sporządzonej
przez nieoceniony portal filmpolski.pl najczęściej pojawia się dopisek „nie
występuje w napisach”. Tak było m.in. w przypadku jej udziału w „Zabij mnie
glino”, „Och, Karol”, „07 zgłoś się”, „Siedem życzeń”, „Filip z konopi”, „Noce
i dnie”, „Ballada o Januszku”. Znamienne są określenia ról Kowalczykowej:
staruszka karmiąca gołębie pod kolumną Zygmunta w „Krótkim filmie o zabijaniu”,
niania w „Komediantce”, kasjerka w „Człowieku z żelaza”, internowana w
„Jeziorze Bodeńskim”. Babcie, sąsiadki, gospodynie, nianie, kucharki, chłopki –
to była jej domena. Mimo malutkich rólek zawsze jednak Kowalczykowa był
zauważona przez widza. Sprawiała to jej charakterystyczna korpulentna postura i
rozpoznawalny nawet z zamkniętymi oczyma. Nie inaczej było w przypadku
spektakli Teatru Telewizji. W jednym z nich, noszącym tytuł „Ostry dyżur”
Helena Kowalczykowa zagrała z Kaliną Jędrusik i Mariuszem Dmochowskim. Zmarła
tego samego dnia, co oni, w 1999 roku. Spoczęła u boku męża na Cmentarzu Bródnowskim w Warszawie.
Wspaniała aktorka;) Niewdzięczność z 1979 - tu zagrała rewelacyjnie;)
OdpowiedzUsuń