140. urodziny Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach obchodzi w styczniu 2019 roku 140. rocznicę powstania i działalności.
Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach. Fot. Krzysztof Krzak |
Druga wojna światowa
nie oszczędziła teatru w Kielcach; zniszczenia sali uniemożliwiały
prezentowanie w niej spektakli – przez jakiś czas grano je w Wojewódzkim Domu
Kultury. Dość szybko jednak scenę odbudowano i już w kwietniu 1945 roku odbyła
się w teatrze premiera „Dam i huzarów” Aleksandra Fredry. Rok później teatr
otrzymał imię Stefana Żeromskiego, a w 1949 roku został upaństwowiony. Od tego
momentu ma także własny zespół artystyczny.
W roku 1952, wraz z
przyjściem do Kielc Ireny i Tadeusza Byrskich rozpoczął się trwający sześć lat
tak zwany „złoty okres” Teatru im. Stefana Żeromskiego. Odbyły się tu wtedy
słynne na całą Polskę prapremiery „Pluskwy” Majakowskiego czy „Kaliguli”
Camusa: pierwszą wyreżyserowała Irena Byrska, drugą – jej mąż Tadeusz; wspólnie
wystawili „Powrót Odysa” Wyspiańskiego. Na deskach kieleckiego teatru
występowali wówczas m.in. Anna Ciepielewska i Stanisław Niwiński. W latach 1955
– 1958 Byrscy prowadzili przy teatrze Studium Teatralne, które ukończyli m.in.
Andrzej Antkowiak, Joanna Rawik i Regina Redlińska, późniejsza wieloletnia
aktorka kieleckiej sceny. Wśród wykładowców natomiast znaleźli się: Władysław
Tatarkiewicz, Bohdan Korzeniowski i Jacek Woszczerowicz. Na dyskusje w Klubie
Teatralnym przyjeżdżali Artur Sandauer i Tadeusz Kantor.
„Srebrny okres” w
dziejach kieleckiej placówki to lata dyrekcji Bogdana Augustyniaka (1982 –
1990). Zapraszał on do współpracy m.in. Jerzego Kreczmara, Ludwika Renè, Jana
Skotnickiego, którzy wystawiali tu sztuki Różewicza, Mrożka, Gombrowicza czy
Witkacego. W 1992 roku rozpoczął się kolejny dobry okres w historii sceny przy
ulicy Sienkiewicza w Kielcach – dyrekcję objął wtedy Piotr Szczerski (kierował
teatrem do śmierci w 2015 roku). To wtedy właśnie w Kielcach zaczęli tworzyć
swoje przedstawienia młodzi reżyserzy i dramaturdzy poszukujący nowych środków
przekazu teatralnego: Piotr Sieklucki, Radosław Rychcik, Jolanta Janiczak
i Wiktor Rubin, Ewelina Marciniak, Weronika Szczawińska, Mateusz Pakuła,
Eva Rysova. Gwiazdą „Żeromskiego” była wówczas Viola Arlak, późniejsza Wójtowa
z serialu „Ranczo”. A wystawiona w 2009 roku przez Radosława Rychcika
„Samotność pól bawełnianych” zyskała uznanie na wielu festiwalach teatralnych w
kraju i zagranicą.
Od trzech lat
dyrektorem Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach jest Michał Kotański,
który wyreżyserował tu „Dzieje grzechu” Żeromskiego i „Opowieści Lasku
Wiedeńskiego” Ödöna von Horvátha. On też jest reżyserem najnowszej premiery,
która odbędzie się równo w 140. Rocznicę pierwszego spektaklu na kieleckiej
scenie, czyli 6 stycznia 2019 roku. Będzie to sceniczna adaptacja powieści
Wiesława Myśliwskiego „Widnokrąg” (autor zapowiedział swój przyjazd na
premierową prezentację), której dokonał Radosław Paczocha. W głównych rolach
wystąpią: Wojciech Niemczyk, Edward Janaszek i Joanna Kasperek. W przeddzień
premiery odbędzie się spotkanie wielu osób, które z kieleckim teatrem na
przestrzeni ostatnich dekad współpracowały. Dyskusję na temat przeszłości,
teraźniejszości i przyszłości „Żeromskiego” poprowadzi Tomasz Domagała. Odbędzie się także promocja kalendarium pod redakcją Grzegorza
Cupera opisującego dzieje kieleckiej sceny i ludzi z nią związanych od 1879 do
chwili obecnej.
Podczas
pisania artykułu korzystałem z artykułów Lidii Cichockiej („Echo Dnia”) i Agaty
Niebudek – Śmiech („Made in Świętokrzyskie”)
Komentarze
Prześlij komentarz